Stylish Coffee

Jak jíst zdravě a přitom ušetřit?

Kolem jídla existuje spousta mýtů. O některých jsem si v vámi už povídala v článcích, na kterých jsem spolupracovala s nutričními terapeutkami, jiné pořád vyčkávají na svůj čas. Je tu ale jeden, který jim všem kraluje. Nevím, nakolik je to výmluva, nebo neochota změnit zažité stereotypy, ale mýtus o tom, že je zdravé stravování drahé, mě vyždycky dokáže vytočit do nebeských výšin. A právě proto jsem opět spojila sílu s Verunkou z Ne Hladu a přinášíme vám naše tipy a triky, jak jíst levně a přitom plnohodnotně, zdravě a dietně. 

Začnu nejdřív u sebe. Jak už jsem vám psala tolikrát, můj jídelníček je dost přísný. A můj příjem (jak kalorický, tak i ten finanční) nízký. Přesto je pro mě zdravé stravování reálné a dlouhodobě udržitelné. 

Abychom si rozuměli, na začátek musím podotknout, že pojmem zdravá strava v mém případě neznamená zázračné superfood potraviny k snídani, vyzrálá avokáda k obědu a ty nejkvalitnější mořské ryby k večeři. Netvrdím, že by to nebylo hezké, ale přiznejme si, že realita je trochu jinde.

Za ty roky, co se zajímám o stravu a hubnutí, jsem se naučila spoustu věcí, z nichž jsem jednu vyhodnotila jako tu vůbec nejdůležitější – nebýt vybíravá. Když jsem vyškrtla všechno sladké, smažené a mastné, výběr jídel se mi dost zúžil. Pokud mám pak koukat ještě i na finanční stránku věci, seznam se dál zkracuje. V závěru tedy jím to, co mi jídelníček a rozpočet dovolí. A i tak dávám tělu vše, co skutečně potřebuje.

Jasně, možná jím pořád to samé, ale na vině je hlavně moje neochota trávit v kuchyni víc času, než je nutné, než zdravé potraviny. Tak teď prosím hoďte za hlavu všechny stereotypy a předsudky a pročtěte si tipy, díky kterým poslední roky přežívám a rozhodně nestrádám:

A jak tenhle mýtus vidí nutriční terapeutka Verunka?

„Ale já nemám peníze na to, abych jedl/a zdravě.“

Kolik nepravdy je v této větě…

Naopak, já osobně považuji dorty, čokolády, Coca-Colu nebo třeba brambůrky za velmi drahé, a hlavně naprosto zbytečné potraviny. Jasně, jednou za čas se mohou v jídelníčku objevit, jsme jen lidi, ale důležité je si uvědomit, že to je nad rámec.

Zdravá výživa nejsou ani žádné speciální koktejly, krabičkové diety a – světe div se, dokonce ani drahé „superpotraviny“. Jíst zdravě můžete úplně bez problému i tehdy, kdy nakupujete jen a pouze v Tescu, Kauflandu nebo Lidlu. Chia semínka, quinoa, maca prášek nebo kanadské borůvky jsou možná trendy a vypadají dobře na Instagramu, ale není to žádná nutnost, bez které se zdravý jídelníček neobejde. Bohatě si vystačíme s lokálními surovinami, jako jsou lněná semínka, ječné kroupy, ovesné vločky, zelenina nebo třeba jablka.

Nejlevnější jsou základní suroviny

Pokud budeme nakupovat základní suroviny a u nákupu přemýšlet tak, abychom je (aspoň v rámci možností) využili a nemuseli je zbytečně vyhazovat, ušetříme spoustu peněz. Vařit si doma je zkrátka a dobře nejlevnější. A nevadí ani, že budeme jíst několik dní po sobě to samé – pestrost je důležitá hlavně z dlouhodobého hlediska, a tak když si koupíme velkou dýni nebo si uvaříme tři litry čočkového dhalu, holt budeme jíst tři dny jako veškerou zeleninu dýni a v krabičce na oběd bude taky pár dní to samé. Důležité je, že si pak uvaříme zase něco jiného.

Takže pokud máme možnost si vařit doma, doporučuji mít vždy zásobu základních surovin z následujících skupin:

Pokud hledáte inspiraci, co vařit, můžete mrknout třeba na tento článek nebo na vzorové jídelníčky, které celý duben přidáváme na blog.

A co jídlo venku?

Samozřejmě, ne vždycky máme čas připravit si jídlo doma a občas si dáme i něco venku. Ale ať mi někdo netvrdí, že je levnější fast food než zdravé jído v nějakém bistru. Naopak, občas se vyděsím, kolik stojí menu v McDonaldu, ze kterého se člověk je schopen pořádně najíst – to vyjde mnohem levněji zajít na kvalitní salát do Delmartu, přidat si do něj třeba cizrnu a vejce a ještě k tomu dostanete celozrnný chléb jako přílohu v ceně.

A poslední tip, jak ušteřit, je sledovat slevy ve vybraných obchodech. Dhaba Beas má hodinu před zavíračkou 40% slevu na vegetariánský bufet, Marks & Spencer mívá k večeru výprodeje některých potravin a levná zelenina se dá ve večerních hodinách sehnat třeba v Kauflandu.

A pokud ve výživě stále tápete, můžete se stavit na některém z našich seminářů nebo nás navštívit v nutriční poradně v Praze.

Ing. Verunka Pourová z nutriční poradny Ne Hladu

Závěrem chci jen dodat, že všechno je samozřejmě o prioritách. I když nemám peněz na rozdávání, kafe v kavárně si dám ráda. Ačkoliv by mě vyšlo mnohem levněji, kdybych si ho připravila a vypila doma, nebylo by to zkrátka ono. A tak pokud i vy máte nějaké radosti, kterých se nechcete vzdát, nikdo vás do toho nenutí. Jen musíte vynaložené peníze ušetřit někde jinde.

Smyslem tohoto článku bylo hlavně vyvrátit zažitý mýtus, že zdravé a dietní jídlo je drahé. Není. Jen musíte vědět, jak na to. A pokud by vás zajímalo více informací týkajících se zdravého jídla a hubnutí, mrkněte do této rubriky, kde najdete spoustu dalších článků, které jsme s Verunkou daly dohromady.

Máte nějaké další tipy, jak jíst zdravě a přitom ušetřit? Podělte se o ně se mnou v komentářích nebo mi je napište do zpráv na mém Instagramu.

Veronika ♥

Líbil se vám článek? Pošlete ho dál!